De flesta av oss mår ju ganska bra, det funkar och det är inga större problem, dagligdags. Och det är ju jättebra! Men ibland får vi känslan av att något är fel, kroppen reagerar på något, vi kan få ont, längtar efter ”något” eller plötsligt bara känna att ”jag vill hem”. Det som då, ofta, händer är att vår kropp, som reagerar både mentalt, fysiskt, känslomässigt och andligt, har stött ihop med något som den känner igen – på någon av de här fyra nivåerna. Oftast handlar det om en annan själ, som öppnar ett minne från ett tidigare liv. Det kan vara oerhört subtilt, svårt att ta på för oss som alltid är aktiva och sällan sitter still i vår egen tystnad.
Kanske kan en berättelse ur mitt eget liv förklara det lite tydligare:
Jag hade under en lång tid känt mig dragen till ekar. Jag tyckte om att vara där ekar fanns, jag satt gärna under en, jag lutade mig mot en när jag var trött, jag gick barfota under dem. Jag såg dem överallt och pratade gärna med dem.
Sedan fick jag healing, det var egentligen något annat vi jobbade med, jag och några vänner, men ekarna dök upp. Jag blev läst, vännerna skannade min kropp och sinne och förstod att jag en gång för väldigt länge sedan hade varit riktigt sjuk. På den tiden, i det livet, var det tradition att dra sjuka barn genom en ek och jag hade troligen fått sitta i eken en längre tid för att garanterat dra ut sjukdomen ur mig, så att jag blev frisk. Om det fungerade då eller inte vet jag inte, jag vet bara att minnet av ekarna gav mig, min kropp och mitt sinne en längtan efter ekar. Jag skulle kanske gissa att jag i det livet inte blev frisk, för då hade ju antagligen minnet släppt redan då.
När detta minne av ekar blev tydligt, synligt och renat av mina vänner försvann mitt behov av ekar. Jag ser dem nu som vackra träd, ett av många, jag hälsar på dem, men jag har inget behov av att sitta under, stå mot eller gå under. Jag gör det gärna, men inte alls på samma magnetiska sätt. Mitt minne av en sjukdomsperiod i ett tidigare liv har försvunnit och med det också de rester som påverkar mig i dag, i det här livet, i den här kroppen. Det är väldigt befriande, men när något försvinner ur kroppen är det inte alltid vi minns vad som gjorde ont/skavde. Det beror bland annat på att kroppen inte vill minnas smärta, vi märker sällan att något mindre trevligt saknas. Tänk när vi har en förkylning – jobbigt, jobbigt och så en dag är den bara borta och en vecka senare kan vi knappt minnas sjukdomen.
Så healing kan få dig att släppa gamla minnen, erfarenheter, trauman, blockeringar som gör att du i det här livet går på samma mina flera gånger, att du upprepar dina beteenden, det du tror att du ”måste” bara för att ett djupt minne i dig säger så. Därför att någon eller något väcker ett riktigt gammalt minne i dig. Ett minne av ekar kan ju låta simpelt, men tänk hur många gånger vi reagerar på personer, situationer eller platser. Jag kan lova att jag har haft samma erfarenhet med vissa personer, men det är en annan historia.
Den healing som jag gör fungerar på ett djupt plan, genom eoner av tider, genom flera liv, genom många minnen och sinnen, med starkt helande energi. Ibland får jag tydliga besked om vad som blockerar. Då tar jag tillsammans med klienten bort det. Löser upp gamla ”avtal” och föreställningar. Ibland får jag agera kanal när de högre dimensionerna använder mig för att strömma ner energi till min klient, och det landar rätt i klienten på rätt sätt, i rätt tid.